انعکاس مطبوعات استان دریزدفردا -آيينه شماره 112

یزدفردا -رضا سلطانزاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد ::دهم محرم سال 61 هجري در كربلا و شهادت سالار شهيدان حضرت حسين بن علي و 72 تن از ياران با وفايش در اثر گذز زمان نه تنها فراموش نشد بلكه نور حماسه حسيني سال به سال فروزان تر و پر رونق تر گشت. در آن سال حضرت حسين (ع) دربرابر حكومتي ستمگر و خون ريز و در نهايت يزيد، ايستادگي كرد دست بيعت نداد و فرمود«كسي مثل من با فردي مانند يزيد بيعت نخواهد كرد و اگر مردم گرفتار حاكمي مانند يزيد شوند، فاتحه اسلام خوانده مي‌شود.»

آنچه در كربلا رخ داد در واقع جنگ نبود، بلكه شبيخون به امام حسين و يارانش بود هيچك از اصول و قوانين جنگ رعايت نشده بود؛چه اصولي كه اسلام براي جنگ مقرر داشته بود و چه قوانيني كه عرب در جنگ بدان پايبند بود. يك رسم در اين جنگ‌ها نبرد تن به تن بود رسم ديگر تعرض نكردن به زنان و كودكان بود رسم سوم اين بود كه مسلمان نبايد به اسيري گرفته شود رسم چهارم مثله نكردن جسد بود و ... اما هيچيك از اين اصول و رسم در اين جنگ در واقع رعايت نشد. سپاه يزيد با سپاه امام حسين نجنگيد بلكه بدان شبيخون زد.رفتار سپاه يزيد چنان بود كه اسلام در جنگ با كافران متجاوز نيز اجازة چنين رفتاري را نمي‌داد آنان مي‌دانستند كه در جنگ با طايفه‌اي مسلمان هستند ولي چنان كردند كه با كافران متجاوز نيز مجاز نبودند در واقع جنگ با امام حسين يك جنايت بود و تجاوز در اين جنگ و نقض مقررات، جنايتي ديگر.اما سپاه يزيد بدتر از اين كردند آنان كشتند و سوختند و اسير گرفتند جفايي نبود كه نكنند و جنايتي نبود كه مرتكب نشوند واين چنين بود كه امام سجاد–ع- مي‌فرمايد هيچ روزي در مصيبت حتي روزي كه حمزه در جنگ احد، جعفر در جنگ موته كشته شد چون روزي نيست كه بر امام حسين گذشت.با امام حسين و يارانش چنان رفتاري شد كه مانند آن در هيچ جامعه اي، با مردم شرور هم نشد مانند كشتن با تشنگي و شمشير و سوزاندن و بريدن سرها اسب دواندن بر جسدها.

در سال 1326 كه هيات‌هاي عزاداري به منزل روحاني آگاه آيت الله سيد ابوالقاسم كاشاني رفتند. وي خطابه‌اي ايراد كرد كه عاشورايي بود و تنبّه برانگيز و از معدود خطابه‌هاي عاشورايي روحانيت وي در اين سخنان با اشاره به اهداف امام حسين ولزوم اقتدا به آن حضرت، از انحطاط كشورهاي اسلامي و ظلم حاكم بر مردم ايران و پاكستان و فلسطين سخن گفت و مردم را براي برپايي عاشورا بسيج كرد و گفت آنچه را ديگران نمي‌گفتند يا نمي‌فهميدند در بخشي از اين سخنان آمده است:

آقاياني كه براي عزاداري گرد هم آمده ايد آيا مي‌دانيد چرا حضرت حسين بن علي (ع) تن به شهادت داد اينكه گفته مي‌شود كه فقط براي شفاعت امت خود بوده بي جاست آن بزرگوار دشمن كساني است كه پشت پا به مقصد مقدسش مي‌زنند و از هتك نواميس اسلام خودداري ندارند...

حسين مي‌خواست بازار ظلم وتعدي را كه رواج يافته بود از بين ببرد و مردم را درس شهامت و فداكاري بدهد حسين مي‌خواست به مردم بفهماند كه نبايد زير بار ظلم و جور رفت و در راه احقاق حق بايد دريغ نداشت حسين براي جلوگيري از اوضاع و احوالي نظير آنچه امروز ما داريم تن به شهادت داد اگر ما درس فداكاري را از حسين فرا گرفته بوديم گرفتار اوضاع غير قابل تحمل امروزي نمي‌شديم.(1)

امام خميني (ره) در سخناني پيرامون نهضت حضرت امام حسين (ع) مي‌فرمايد:

حضرت سيدالشهداء (ع) با يك عدد كمي حركت كردند و مقابل يزيد كه يك حكومت قلدري بود يك حكومت مقتدري بود و اظهار اسلام همه مي‌كرد... يك آدم ظالمي است كه بر مقدرات يك مملكت بدون حق تسلط پيدا كرده است اين كه حضرت ابي عبدالله عليه السلام نهضت كرد و قيام كرد با عدد كم در مقابل اين، براي اين كه گفتند تكليف من اين است كه استنكار كنم از اين، نهي از منكر كنم... اگر يك حاكم ظالمي بر مردم مسلط شد علماي ملت دانشمندان ملت بايد استنكار كنند بايد نهي از منكر كنند...در عين حالي كه مي‌دانست يعني به حسب قواعد هم معلوم بود به حسب قواعد هم يك عده كمي كه آن وقتي كه همراهانش همه با هم بودند مي‌گويند چهار هزار نفر بودند لكن شب آنها رفتند، فقط يك عدد بسيار كم هفتاد – هشتاد نفري – هفتاد و دو نفري ماند در عين حال او تكليف مي‌ديد براي خودش كه بايد او با اين قدرت مقاومت كند و كشته بشود تا به هم بخورد اين اوضاع تا رسوا بكند اين قدرت را با فداكاري خودش واين عده‌اي كه همراه خودش بود.چون ديد كه يك حكومت جائري است كه بر مقدرات مملكت او سلطه پيدا كرده است.تكليف خودش را تكليف الهي خودش را تشخيص داد كه بايد نهضت كند وراه بيفتد برود و مخالفت بكند و اظهار مخالفت و استنكار بكند هرچه خواهد شد. در عين حالي كه به حسب قواعد معلوم بود كه يك عدد اينقدري نمي‌تواند با آن عده‌اي كه آنها دارند مقابله كند، لكن تكليف بود. اين يك سرمشقي است از براي شما و ما كه اگر عددمان هم كم بود بايد باز استنكار كنيم(2)

ملت مقاوم و سلحشور و مومن و سرافزار ايران و ايرانيان وطن دوست به پيروي از مكتب اسلام وپس از انقلاب اسلامي در برابر صدام و حاميانش ايستادگي كردند به مدت 8 سال دفاع مقدس، مبارزان حملات ددمنشانه، بمباران‌هاي شيميايي و موشك باران‌هاي پي در پي مناطق مسكوني توسط بعثي‌هاي كافر را دفع نمودند تا بخواست پروردگار و مقاومت عموم مردم به ويژه جوانان و ايثارگران و رزمندگان و آزادگان و با رهبري‌هاي خردمندانه امام بزرگوار(ره) در مقابل يزيد زمان ايستادگي كردند و در نهايت صدام متجاوز و سفاك به سرنوشت ديكتاتوران و جباران تاريخ گرفتار شد.

اينك جنايتكاران صهيونيست به عنوان يكي ديگر از يزيديان زمان به دنبال سال‌ها جنايت و خيره سري با كشتار مردم بي پناه و محصور در غزه اعم از زن و مرد و كودك و پير و جوان فلسطيني جنايت مي‌آفرينند و قتل عام مي‌كنند،اميد است عموم مسلمانان و آزادگان جهان به ويژه ملت‌هاي مسلمان و عرب به ياري مظلومان و ستمديدگان بي دفاع غزه و فلسطين بشتابند باشد كه محرم سال 1430 هـ - ق با اتحاد و همدلي و همراهي مسلمانان سرآغازي بر پيروزي قاطع ملت فلسطين و شكست مفتضحانه اسرائيل غاصب باشد.


پي‌نوشت‌ها:

1- «از عاشوراي حسيني تا عاشوراي شيعه»، صفحه 17 تا 35

2- «صحيفه امام(ره)»، جلد 5، صفحه 163- 162

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا